ÇOCUKLARIN DİKKAT VE KONSANTRASYON BECERİLERİ


Aynı anda birden çok şeyle ilgilenebilmek. Özellikle oyun ortamı birden çok kişiyle ilişki sürdürmeyi gerektirebilir. Aynı anda birden çok şeye dikkat edebilmek, hem kendinizin ne yaptığını, hem de diğer arkadaşınızın yaptıklarını izlemek, bu arada belki de, öğretmenin ya da başka bir yetişkinin talimatlarını uygulamaya çalışmak, oldukça zor bir aktivitedir. Zorlayıcı her aktivite dikkat işlevinin tam kullanımını gerektirir.
Sürdürebilmek. Kendi kendine oyun anında bile çocukların bir oyunla meşgul olma süresi 5-10 dakikadır. Sürdürmekte zorlandığı durumlarda çocuk sıkılır. Dikkatin dağılmasının sonucunda faaliyete yönelik ilgisi kaybolur ve sıkıntı başlar. Herhangi bir şekilde faaliyetin başından kalkması mümkün olmazsa, huysuzluk başlar.
Bir faaliyetten öbürüne geçmek. Dikkatin esnekliği bir faaliyete başlayıp, ona ara verip, diğerine geçebilmeyi, sonra yarım bırakılan faaliyete tekrar devam edebilmeyi mümkün kılar. Bu bazen yemekte bir parça et yiyip, sonra salatadan bir çatal alıp, üstüne bir yudum su içtikten sonra tekrar et yemeye dönmeye benzer. Dikkati yeterince gelişmemiş bir çocuk, bir kaç çeşit yemeği eş zamanlı ya da sıralı yemekte zorlanır. Sadece birisini yemekte, diğerine dokunmamakta, yemekleri karıştırmamakta ısrarcı olabilir. Oyun anında da birkaç oyunu birlikte yürütmek çocuklar için oldukça zor olabilir. Dikkatini zorlamamak için, tek bir oyunu sonuna kadar sürdürmeye teşvik edilebilir.
Başlamak ve bitirmek. İkisi de yoğun bir odaklanmayı gerektirir. İhtiyaç duyulan durumlarda (açlık ve tokluk) gibi başlamak ve bitirmekte bir zorluk çekmeyiz. Oyun sırasında, bir oyunla ilgilenmeye başlamamızı sağlayan ise, keyif ve meraktır. Bitirmeye de, merakın kaybolması sebep olur. Küçük çocukların merakları kaybolsa da pek keyif almasalar da, bir oyunla ilgilenmeye devam edebilmeleri için yoğun dikkat harcamaları gerekebilir. Bu her zaman pek kolay olmaz. Küçüklerin dikkat işlevlerinin gelişme yolunda olduğunu, henüz mükemmeliyetten uzak olduğunu düşündüğümüzde, öğrenmeye ve oyuna yönelik dikkat için en önemli güdüleyici olan meraktan yararlanabiliriz. Merak uyandırıcı her türlü faaliyet küçüklerin dikkatini büyük ölçüde ideale yaklaştırır. Yine de, istenen düzey gerçekleşmiyorsa, çocuğunuzun, dil becerileri ya da toplumsal uyumu olumsuz etkileniyorsa, bir bilenden görüş almanız uygun olur.

Yankı Yazgan Röportajından alıntılanmıştır. www.yankiyazgan.com